Verde aprins

Budapesta e un oras frumos. Interesant, bine organizat, in care istoria si cultura ocupa un loc aparte.
Asta o poate spune oricine, indiferent de nationalitatea reala sau aparenta. ?!?!


Nu. Nu am chef de polemici pe Dunare in jos.



Mai interesant ar fi de stiut de ce vizitam o tara straina si ne creste plamanu' - in bine sau in rau - fiindca nu putem sta linistiti - trebuie sa facem neaparat comparatia cu Romania.
Si ajungem de cele mai multe ori sa ne bagam singuri pumnul in gura - ca sunt prea multe lucuri de spus!
Sau cautam - in carcoteala noastra - tot mai multe puncte slabe ale tarii in care mergem pana cand ajngem sa regretam ca am plecat "in afara".

Cea mai tare faza pe care am auzit-o e : "Ce-ti trebe dom'ne sa mergi in strainatate cand n-ai vazut inca Romania?".
Asta se aseamana in nivelul de PROSTIE cu replica pe care mi-a dat-o un american caruia ii era frica sa plece de pe continentul lui ca "daca in celelalte tari nu e apa potabila?" - se referea si la Europa aici.

Dar, in fine.. Sa raman la subiect...

Am fost de rev in Budapesta si am gasit raspunsuri la foarte multe intrebari care imi vajaiau prin creier de cand m-am mutat in Ardeal. O sa vi le impartasesc:


  • Au ungurii vreo treaba cu romanii?
          Nu. Sau, ma rog, nu mai mult ca alte nationalitati.  Reactia la cuvantul "Romania" a ajuns in ultimul timp aceeasi pentru toata lumea: privire jenata, raspuns in doi peri : "Aah, ok". Fara continuare.

  • Sunt ungurii  discriminatori cu romanii de etnie maghiara?
           Nu. Am avut norocul sa calatoresc cu un astfel de... specimen... spun asta pentru ca il cunosc. Chiar isi facea probleme de genu: "O sa vada ca nu am accent. O sa imi zica tigan". I-au trecut.

  • Au ungurii planuri conspiratorii de preluare a Ardealului? 
          Nu. Bine, asta in cazul in care nu le tin ascunse.... : ) Cred ca  sunt ocupati cu iesirea din criza economica.

  • Sunt ungurii nationalisti?
           Da. In sensul in care stiu sa isi vanda istoria, traditia si chiar pasiunea pentru carnea de porc si vin fiert. Sunt si foarte amabili ca vanzatori - eeeh, exercitiul asta!

Mda. Acum astept reactii.
Nu inainte de a adauga faptul ca monumentele de prostie nationalista se pot intalni oriunde pe teritoriul Romaniei, nu doar in Siebenburgen.
Ca am cautat zadarnic pe youtube un clip despre relatia  romani - unguri care sa nu contina cuvantul "m**e".



Opinia mea personala e ca pe parcursul ultimelor secole, ungurii - din Ungaria, that is, si-au vazut de treaba lor.

Numai romanii au ramas blocati intr-o mentalitate expirata, retardata pana in zilele noastre. Pe care o impartasesc din plin cetatenilor de etnie maghiara.
Singurul motiv pentru care etnicii maghiari nu recunosc a fi romani, nu invata romaneste bla, bla, sunt lungii ani de discriminare impotriva lor. Simplul fapt e ca reprezentantii minoritatilor in Romania sunt numiti : unguri, sasi, secui, tigani iar pentru multi romani chiar nationalitatea acestor grupuri e incerta!!!!

La intoarcere din Budapesta am oprit masina e intr-un satuc din apropiere de Cluj, in fata unei tarabe cu scaune din nuiele, blanuri, moristi si costume populare. Proprietarii - el roman, ea maghiara, ne-au tinut de vorba pret de cateva minute.
Vroiau sa stie cum e in Ungaria.
Ne-am imprietenit, ne-au facut reduceri, mai aveam un pic si le intram in casa.

Iar in timp ce le faceam cu mana prin geamul aburit de frig, mi-a venit ideea ca romanii maghiari sunt mult mai interesanti decat ungurii de la mama lor.
Pentru asta chiar tre sa bem!
Ca-s produs autohton, made in Transilvania.





Comentarii

Postări populare